De internationalisering van het handelsverkeer stelt ondernemingen voor heel wat uitdagingen. Up-to-date blijven met de snel evoluerende btw-regelgeving op nationaal, Europees en mondiaal vlak is er daar één van, maar de vertaling hiervan naar de praktijk is vaak een nog grotere struikelblok.
Zo traden er dit jaar - op Europees niveau - nieuwe btw-regels in werking die van toepassing zijn op Intracommunautaire transacties (de zgn. ‘Quick Fixes’). Ook trad er begin dit jaar een nieuwe versie van de Incoterms in werking.
De nieuwe Europese regelgeving met betrekking tot intracommunautaire handel biedt opportuniteiten om de supply chain grondig te herbekijken en te optimaliseren (bv. in termen van registratieverplichtingen doorheen de EU, standaardisatie en verbetering van interne controles).
Als gevolg van de trend naar internationalisering, is ook de focus van de btw-administratie verschoven. De ganse supply chain en onderliggende documentatie staat daardoor reeds lang op de agenda bij elke btw-controle. Een goede btw set-up van de supply chain alsook een goed document management systeem is daarom een must.